Tip : SIGT EFTER MIDTEN AF SKIVEN

Dette tip er en del af et kursus i Organiserings Metoderne

Tip : SIGT EFTER MIDTEN AF SKIVEN

Hvis du beder fagforeningsmedlemmer om at tegne deres faglige klubstruktur på deres arbejdsplads, vil de fleste nok tegne en pyramide: en formand i toppen, almindelige medlemmer nederst. Nogle få oprørere vil måske tegne en omvendt pyramide med almindelige medlemmer øverst. Men en bedre måde at tænke på dine kollegaer, fra en organisator´s synspunkt, er som en skydeskive.

I centrum er din kernegruppe: kollegaer (måske som dig?), som altid tænker på organisering, og hvordan man får andre involveret, selv i deres fritid. De kan være valgt til en bestyrelse eller tillidsrepræsentant eller bare meget aktive.

I første ring er de aktivister, du kan regne med, når et problem opstår. De vil påtage sig et ansvar for at løse en opgave og vil spørge andre kollegaer, om de vil tage affære også.

I anden ring er tilhængere: kollegaer, der vil deltage i en aktivitet, men ikke påtage sig ansvar for at få andre involveret, eller løse opgaver.

I den tredje ring er de personer, der mest er passive. De ser ikke fagforeningen som en faktor i deres liv, så de deltager ikke.

Der er også folk uden for skiven, som ikke bare er passive – de er direkte fjendtlige over for fagforeningen. (Prøv at undgå at skændes med de fjendtligt indstillede. De kan godt flyttes ind i skiven, men det vil nok ikke være på grund af et skænderi med dig.)

Et godt mål for en organisator er én aktivist for hver 10 arbejdere, herunder mindst én på hvert skiftehold, afdeling eller arbejdsområde på arbejdspladsen. Ligeledes skal du bruge en i kerne for hver 10 aktivister.

Din opgave som organisator er at flytte flere kollegaer mod midten af ​​skydeskiven.

Hjælp dem med at tage et skridt ad gangen og gå fra at være passive til støttende eller fra støtte til aktivisme, eller fra aktive til at påtage sig kerneansvar.

Gør aldrig din kernegruppe til en eksklusiv klub, folk kan som sagt træde ind og ud af kernen alt efter hvor meget tid og energi, de har.

Hvis du har stor succes med organiseringen, bliver kernegruppen for stor til, at det er praktisk, og så deler I jer efter de naturlige skel, der er på arbejdspladsen.