INGEN SKAL DØ AF ASBEST

Hvert år mister 90.000 europæere livet på grund af sygdomme forårsaget af asbest. Enhedslisten har i årevis kæmpet for sikrere arbejdsforhold – og nu er der endelig indført nye regler i EU og herhjemme. Selvom asbest har været ulovligt i EU siden 2005, så findes fibrene i byggerier over hele Europa – også i Danmark. Når bygningsarbejdere renoverer og river byggerier ned, risikerer de at indånde asbeststøv. Det kan føre til lungekræft og tumorer. Alene i Danmark dør over 300 hvert år af asbestrelaterede kræftsygdomme.

INGEN SKAL DØ AF AT GÅ PÅ ARBEJDE

Den sikreste vej mod færre asbestrelaterede dødsfald er at sænke grænseværdien for asbest og skærpe kravene til, hvornår særlige procedurer skal følges. Det er netop den grænseværdi, som Enhedslisten har kæmpet for at sænke. I samarbejde med de organiserede bygningsarbejdere har Enhedslisten været med til at sikre strammere regler ved asbestsanering – både i EU og herhjemme. I Danmark er der for eksempel indført certificeringskrav for at kunne arbejde med asbest. Nu skal de nye regler implementeres ude i virkeligheden, og du kan hjælpe med at sikre, at de bliver overholdt. Læs om asbest og reglerne for, hvordan det skal håndteres her: https://asbest-huset.dk//

Du kan være med til at sætte fokus på Enhedslistens arbejde med at stramme reglerne for arbejde med asbest, ved at downloade og printe kampagnens plakater, og sætte dem op i din fagforening eller arbejdsplads. Find dem via disse links:

Dansk plakat

Rumænsk plakat