Tip: ET GODT ORGANISERINGS PROBLEM

Når I har godt styr på, hvem der er hvem på arbejdspladsen, hvordan grupperne fungerer, og hvem der er meningsdannere, så er det tid til at finde ud af hvilke problemer, I kan organisere jeres kollegaer omkring.

Det lyder måske mærkeligt. I blev sandsynligvis interesseret i organisering, fordi I ville gøre noget ved et brændende problem på arbejdet. Men selv om det er brændende for jer, så er det måske ikke det bedste sted at begynde. Organisatorer lærer at vælge deres kampe med omhu.

Der er nok af problemer at vælge mellem. I mange situationer på arbejdspladsen, er det problemet, der vælger jer, mere end det er jer, der vælger problemet. Ledelsen gør noget forfærdeligt, og I føler behovet for at stoppe det nu.

Men hvis I kan, så stop op et øjeblik og analysér hvilket problem, der ville være bedst at starte med. I er vrede over mange ting. I fornemmer, at andre også er vrede – men måske over andre ting end dem, I er vrede over.

For at vælge det rigtige problem at starte med, skal I tænke langsigtet. I vil gerne opnå mere end bare at løse ét problem. I ønsker at skabe en atmosfære, hvor I og jeres kollegaer har magt til at kvæle problemerne i opløbet, inden de ødelægger jeres arbejdsliv. For at opnå dette skal jeres kollegaer være organiserede, holde sammen og have følelsen af, at I er fagforeningen.

Jeres første kamp skal forstærke organiseringen og give folk selvtillid til at gå videre. De næste fire hemmeligheder er dine kriterier for at vælge et godt organiseringsproblem.

ET GODT ORGANISERINGS PROBLEM:

– MÆRKES BREDT

– MÆRKES DYBT