Tip: ET GODT ORGANISERINGS PROBLEM

Når I vil organisere jeres kollegaer, så skal I finde ud af hvilke problemer, I kan organisere jer omkring at løse.

Det lyder måske mærkeligt. I blev sandsynligvis interesseret i organisering, fordi I ville gøre noget ved et brændende problem på arbejdet. Men selv om det er brændende for jer, så er det måske ikke det bedste sted at begynde. Organisatorer lærer at vælge deres kampe med omhu.

Der er nok af problemer at vælge mellem. I mange situationer på arbejdspladsen, er det problemet, der vælger jer, mere end det er jer, der vælger problemet. Ledelsen gør noget forfærdeligt, og I føler behovet for at stoppe det nu. 

Men hvis I kan, så stop op et øjeblik og analysér hvilket problem, der ville være bedst at starte med. I er vrede over mange ting. I fornemmer, at andre også er vrede – men måske over andre ting end dem, I er vrede over. 

For at vælge det rigtige problem at starte med, skal I tænke langsigtet. I vil gerne opnå mere end bare at løse ét problem. I ønsker at skabe en atmosfære, hvor I og jeres kollegaer har magt til at kvæle problemerne i opløbet, inden de ødelægger jeres arbejdsliv. For at opnå dette skal jeres kollegaer være organiserede, holde sammen og have følelsen af, at I er fagforeningen.

Jeres første kamp skal forstærke organiseringen og give folk selvtillid til at gå videre.

Her er kriterierne for et godt organiseringsproblem:

 

ET GODT ORGANISERINGS PROBLEM:

– MÆRKES BREDT

– MÆRKES DYBT

– KAN VINDES

– OPBYGGER JERES ORGANISATION

 

Før I angriber et emne så er det en god ide at analysere situationen grundigt og svare på disse spørgsmål:

  • Hvad er problemet?
  • Hvad er vores foreslåede løsning?
  • Er dette problem bredt følt?
  • Hvor mange kollegaer er helt konkret påvirket af problemet?
  • Hvor mange kollegaer føler, at det påvirker dem?
  • Er det dybtfølt?
  • Hvor meget bekymrer folk sig om dette spørgsmål?
  • Hvad er de villige til at gøre ved det?
  • Kan det vindes?
  • Er reglerne på vores side? 
  • Hvem er beslutningstageren, der kunne sige ja til vores løsning?
  • Hvad ville det koste denne person at sige ja? Overvej ikke kun budgettet, men også beslutningstagerens personlige eller politiske investeringer i spørgsmålet.
  • Hvis reglerne er på vores side, hvordan sikrer vi, at kollegaerne kommer til at spille en hovedrolle i kampen?
  • Hvis reglerne ikke er på vores side, hvor meget pres skal vi så skabe for at få ledelsen til at give os det alligevel?
  • Hvor langt er kollegerne villige til at gå videre med dette spørgsmål – langt nok til at vinde?
  • Hvordan vil denne kamp opbygge organiseringen?
  • Vil den lære medlemmerne nye færdigheder, eller giv os en chance for at gå et skridt længere, end vi er gået før?
  • Hvem er allerede involveret i at organisere på dette spørgsmål? Hvem skal I have involveret?
  • Vil den involvere grupper eller meningsdannere, der er underrepræsenteret i vores organisering, som den er nu?
  • Vil den opbygge solidaritet mellem grupper?
  • Vil løsningen vise vejen for fremtidige kampe?

Lav denne tjekliste sammen med jeres kernegruppe, så de lærer at lave magtanalyser før de går i kamp.

Hvis der er spørgsmål, I ikke kan svare på, så undersøg det før I starter kampen.