TIP: IDENTIFICERING AF MENINGSDANNEREN

Når en Organisator samler sin kernegruppe (se tippet; Sigt efter midten af skiven), så skal hun forsøge at modstå trangen til at samle dem hun allerede kender og stoler på. Den faglige organisation på arbejdspladsen skal repræsenterer alle kollegaerne, og ikke kun en lille klikke af dem, hvis den skal blive stærk nok til at udfordre chefen.

Men hvem skal organisatoren så samle i sin kerne gruppe?

Svaret er meningsdannerne fra de forskellige grupper på arbejdspladsen. Alle arbejdspladser har meningsdannere og alle arbejdspladser har forskellige grupper og klikker som holder sammen. Meningsdannerne i de forskellige grupper er hverken valgt eller udpeget; de er der bare, og de påvirker andre kollegaer. 

Men hvordan ved organisatoren, hvem der er meningsdanner? 

Organisatoren kan holde øje med folk, se hvem der virker til at have de andre kollegaers respekt. Hvem lytter de andre til, når hun taler? Organisatoren kan kan også prøve at finde meningsdannerne ved at spørge kollegerne. Spørg for eksempel: Hvilken kollega synes du helt sikkert, jeg skal tale med om det her?, Hvem stoler du på?, Hvem respekterer du? Hvem kan få de andre med? De samme navne vil som regel komme op igen og igen. 

TIP: EN GOD MENINGSDANNER´S KVALITETER

  • Effektive meningsdannere er gode til deres job og respekteret af de mennesker, de arbejder med.
  • De har deres kollegers tillid. Deres meninger vejer tungt. Når de giver råd, lytter kollegerne.
  • De bedste meningsdannere motiveres af en stærk retfærdighedssans og klare principper.
  • De er ansvarlige, ærlige og medfølende.
  • De er selvsikre, endda modige.
  • Meningsdannere skal være gode lyttere. De ved, at du ikke behøver at være den mest højrøstede for at have den største indflydelse.
  • De bringer mennesker sammen og byder nye kolleger velkommen på jobbet og leder efter måder at involvere alle kollegaer.
  • De sætter gruppens interesser først, forud for deres individuelle bekymringer.
  • De opererer ikke som en en-mands-hær. De respekterer gruppebeslutninger, også når de er uenige i beslutningen.
  • De kan holde sig kølige under pres og håndtere stress og konflikter.
  • De er villige til at sige fra over for ledelsen – og de kan inspirere andre til også at sige fra.
  • Gode meningsdannere har stor udholdenhed. De giver ikke op, selvom tingene går skævt. De bliver ved med at prøve nye måder at løse problemet på.
  • En god meningsdanner er ikke bange for at sige det, hvis der er noget, de ikke ved.