Tip: LAD IKKE FAGFORENINGS-HUSET TAGE KONTROLLEN

Dette tip er en del af et kursus i Organiserings Metoderne.

Tip: LAD IKKE FAGFORENINGS-HUSET TAGE KONTROLLEN

Der er en stærk servicerende tradition blandt de ansatte i fagforeningerne og forbundene i Danmark. Mange af de ansatte opfatter sig selv og fagforeningshuset, som selve fagforeningen, mens de opfatter de organiserede arbejdere som kunder, der via deres kontingent køber et abonnement på hjælp og rådgivning, blandt andet i brugen af fagforeningens overenskomster og akkord prislister.

Fagforeningsansatte, der tilhører denne servicerende tradition, ser det som deres opgave at løse problemerne på vegne af medlemmerne. I praksis betyder det, at servicerende fagforeningsansatte og valgte laver forlig og aftaler med arbejdsgiverne hen over hovedet på de organiserede arbejdere og deres repræsentanter.

Hvor vildt det end måtte lyde, så er det helt almindeligt, at servicerende fagforeningsansatte og valgte indleder en arbejdskamp mod et firma for at opnå overenskomst, uden først at spørge de organiserede arbejdere i firmaet. I nogle tilfælde opdager de organiserede arbejdere først, at de er udtaget til strejke, samtidig med deres arbejdsgiver, der i henhold til reglerne modtager et strejkevarsel fra 3F med navnene på alle fagforeningsmedlemmerne blandt de ansatte.

Den servicerende tradition er desværre ret udbredt i den danske fagbevægelse, så I skal forberede jer på, at det kan ske for jeres kampagne. Fagforeningsansatte, der tilhører den servicerende tradition vil muligvis også opfatte jeres aktioner som utidig indblanding i deres forhandling med arbejdsgiveren, særligt hvis de synes der er et “godt samarbejde” med arbejdsgiveren. Det er ikke ualmindeligt at servicerende fagforeningsansatte, der føler, at de kan opnå bedre resultater via det “gode samarbejde,” forsøger at lægge låg på eller direkte modarbejde de organiserede arbejderes aktiviteter og aktioner.

For at imødegå disse problemer, kan I prøve at lave en forventningsafstemning med de ansatte i fagforeningen, som I skal samarbejde med. Indvi dem i jeres planer og se, hvordan de reagerer på det. Måske vil de elske det og give jer al den støtte, I har brug for. Hvis I kan mærke, at de ansatte i fagforeningen er skeptiske og ikke forstår formålet med jeres organiserende strategier, så kan I jo prøve at rekruttere dem til denne måde at lave fagligt arbejde på. Måske kan I overbevise dem om, at den organiserende strategi er den bedste. Men I skal ikke blive overrasket, hvis det ikke lykkes; det er svært at lære gamle cirkusheste nye tricks.

Overvej, hvordan I kan forhindre dem i at overtage kontrollen med jeres kampagne.

I kan for eksempel blande jer i det interne demokrati i fagforeningen. Hvis I dukker op til fagforeningens generalforsamling, så vil I få indflydelse på, hvordan fagforeningens ansatte arbejder med jeres sager. Enten direkte ved at påvirke hvem der bliver valgt eller indirekte ved at dem, der bliver valgt, lægger mærke til, at I er en magtfaktor, som de gør klogt i at tage hensyn til.