OK24 – Vi bliver nødt til at bakke hinanden op, også når vi er uenige.

Margit Johansen, DM-TR i Aarhus Kommune samt medlem af sektorbestyrelsen for administrativt offentlige ansatte i DM holder oplæg på Faglig Landskonference den 10. juni i Vejle. Vi har interviewet hende om udfordringerne for overenskomstforhandlingerne i 2024.

Er det en splittet fagbevægelse, der går til overenskomstforhandling i 2024?

Hvis jeg lytter på vandrørene, så er der uenigheder mellem fagforbundene omkring lønnen. Nogle af de kvindedominerede velfærds fag vil have flere lønkroner fordi de synes løngabet mellem faggrupper er urimeligt stort, det rammer ind i diskussionen om det er de lavtlønnede, der skal primært skal løftes, og der ligger også diskussionen om lønstigningen skal måles i kroner og øre eller i procent. Det er ærgerligt hvis uenighederne om løn splitter os, for der er rigtigt mange ting der binder os sammen, ude lokalt på arbejdspladserne, og det er kun arbejdsgiverne, der vinder på at vi er splittede.

Hvad kan vi gøre ved det?

Vi må prøve at finde en måde at undgå at blive spillet ud mod hinanden. Vi bliver nødt til at bakke hinanden op, også når vi er uenige. Til gengæld, så har vi lov til at kritisere hinande og diskutere, når vi synes at vores kollegaer tager fejl. Vi andre skal bakke kvindefagene op, men kræve at de støtter os til gengæld og være med til at sikre at alle får noget på lønnen, for alle er ramt af inflationen. Vi skal ikke gå med på præmissen om at der ikke er råd, det er der, dansk økonomi har ikke haft det bedre. Men som vi skal bakke de andre op i deres ‘særlige’ krav så skal de også bakke os op, f.eks. betyder muligheden for hjemmearbejde under ordentlige vilkår meget for mange i DM, for eksempel at vi kan hjemmearbejde, så der har vi brug for opbakning. Der er flere store temaer vi er fælles om f.eks. ligestillings temaer bredt set og så må fagbevægelsen se på kravet om nedsat arbejdstid. Det burde være noget vi sammen kan begynde at rejse og som vil være værdifuldt for alle og som hænger godt sammen med den grønne dagsorden og diskussionen om bæredygtige arbejdsliv.

Tilmeld dig til den Faglige Landskonference den 10. juni i Vejle og deltag i debatten.