Der er firmaer der tjener styrtende med penge, men ikke deler overskuddet

Michael Nielsen er fællestillidsrepræsentant på Albani Bryggeri i Odense. Michael holder oplæg på Faglig Landskonference, under evaluering af OK23 resultatet, med særlig fokus på hvordan vi sikrer reallønnen på virksomheder med dårlig eller ingen faglig organisering, via de lokale lønforhandlinger. Vi har interviewet Michael om udfordringerne med minimallønssystemet, som han ser dem.

Er du stadig tilhænger af Minimallønssystemet?

Jeg er stadig tilhænger af det, men det er presset. Systemet bygger på at firmaerne deler ud over overskuddet når det går godt, til gengæld holder lønmodtagerne lidt igen på deres krav når det går dårligt. Jeg synes egentligt at lønmodtagerne har en forståelse af, at de skal holde igen når det går dårligt for firmaet, men den forståelse er der ikke så meget hos arbejdsgiverne når det går godt. Der er firmaer der tjener styrtende med penge, men ikke deler overskuddet. Det er minimalt, hvad der kommer af gode aftaler, set herfra hvor jeg sidder. Jeg ved ikke hvor det kommer fra, om det er arbejdsgiverorganisationerne eller de enkelte arbejdsgivere, Men vi får ikke de samme lønstigninger som vi fik i 00’erne, og slet ikke hvis vi kigger på ledelsens lønstigninger.

Hvorfor er det så svært at få del i overskuddet?

Fagbevægelsen har ikke samme magt som vi havde for ti år siden og hele samfundet har taget en drejning væk fra det kollektive og fællesskab. Arbejdsgiverne er 100% organiseret, mens vores organisationsgrad er efterhånden nærmer sig  50%  i industrien. Det er det helt store problem, for arbejdsgiverne kender godt vores organiseringsgrad. Derfor skal vi have rettet op på det, og jeg mener, at vi er nødt til at tage dialogen med kollegerne. Mit bryggeri ligger stadig på omkring 80% organiseret, fordi vi har en meget stærk faglig tradition, en stærk faglig klub og stærke tillidsfolk der kommer ud og taler med kollegerne. Det er ikke fordi jeg taler bål og brænder til mine kollegaer. Jeg tale sammen med folk og lytte til dem og finde fælles løsninger. En aktiv klub er hele tiden i kontakt med kollegerne, i min klub sørger vi for at holde faglige møder flere gange om året, hvor vi lytter til kollegerne og får deres input. Det skal ikke være for mange og for lange møder, men det skal være super relevante og relativt korte møder, der forholder sig til emner på arbejdspladsen, som kollegerne synes er vigtige.

Fakta Box:

De seneste tal vi har kunnet finde viser at organiseringsgraden i Industrien faldt fra ca. 68% i 2000 til ca. 54% i 2018.

Tilmeld dig til den Faglige Landskonference den 10. juni i Vejle og deltag i debatten.