OK23 – DER ER RÅD TIL EN GOD OVERENSKOMST

DER ER RÅD pjecen for OK23 giver dig ammunition til debatten om, hvorvidt der er råd til en god overenskomst. Pjecen viser i let tilgængelige tal og grafer, hvordan reallønnen for almindelige arbejdere er blevet udhulet, imens de store virksomheder har haft enorme overskud, og aktionærerne har fået enorme udbytter.

Du kan læse pjecen her.

Du kan bestille pjecen, helt gratis (så længe lager haves), til din arbejdsplads, klub, fagforening og partiforening på [email protected]

Pjecen er blevet efterfulgt af en rapport, der uddyber indholdet til dem, der vil have detaljerne med. Rapporten kan du læse her.

NB. Fejl i folderen. Efter trykning af første oplag af ”Der er råd” folderen, er der fundet en fejl på side 5. Under overskriften ”Lønnen følger ikke med overskuddet” står der: ”Lønkvoten er med andre ord faldet. Det gælder særligt i industrien, hvor lønningerne ville have været over 40 % højere, hvis lønkvoten fra 2010 havde været fastholdt frem til 2021”. Det er rigtigt, at lønkvoten er faldet, og særligt i industrien. Men det er ikke rigtigt, at lønnen ville have været 40 % højere, hvis lønkvoten havde været fastholdt fra 2009-2021. Det rigtige tal er 15 %. Ved en fejl kom vi til at tage udgangspunkt i forkerte tal. Vi beklager fejlen, den er rettet i web versionen her, og i andet oplag.