TIP: VACCINER OG BEKRÆFT

Arbejderne er ikke de eneste der bevæger brikkerne på brættet, og når I har lavet en kollektiv handling, så vil chefen slå igen.  Der er en grund til, at nogle mennesker er bange for at stikke snuden frem – man kan få et hak i den.

Det er ikke jeres rolle at shanghaje folk til at deltage i en handling, de ikke forstår konsekvenserne af. Det er jeres opgave at tale om eventuelle fare med kollegerne, så de er forberedt på dem og kan handle korrekt, hvis det sker.

Derfor vaccinere vi vores kollegaer inden vi laver en kollektiv handling sammen. En Vaccinering kan finde sted under den organiserende samtale eller på et stormøde, inden kampen går i gang, og kan bestå af følgende dele:

Forklar på forhånd, at der forventes gengældelse. 

Gør dette for eksempel under den organiserende samtale.

Forklar, hvordan det kan se ud. 

Sæt ord på det for at dæmpe skammen og frygten, der følger med den slags angreb.

Bed folk om at bekræfte, at de stadig vil tage kampen. 

Svare de ja nu, så kan I godt stole på at de vil stå ved jeres side hele vejen.

Planlæg jeres svar på Chefens angreb.

Hvad vil I gøre sammen, hvis nogen af jer bliver mål for gengældelsen.

 

Bonus TIP : Svar på de svære spørgsmål

Mange af jeres kolleger vil helt sikkert blive ramt af chefens mod-kampagne af forvirring, splittelse, håbløshed og frygt. En tommelfingerregel for hvordan I skal bevare fokus på målet hedder:

“Bekræft, Svar, Omdiriger”

Bekræft: Lad dem vide, at I lytter og forstår, og at deres følelser er gyldige. Jeres kolleger kan være bange eller kede af det, de har hørt. Bliv ikke sur på dem. Det er ledelsens skyld, ikke deres. 

Svar: Giv et sandfærdigt, kortfattet svar på deres spørgsmål. Vær ikke manipulerende. Indrøm det, hvis der er et gran af sandhed i ledelsens budskab. 

Omdirigering: Men når du først har besvaret spørgsmålet, lad være med at sidde fast i det. Vær i stedet klar med et spørgsmål, der bringer samtalen tilbage til din besked og påpeger, hvad det er ledelsen forsøger at distrahere dem væk fra. Mind jeres kolleger om de problemer, der inspirerede dem til at organisere sig i første omgang. Spørg om det er ændret. Styr samtalen tilbage til planen om at vinde og til de næste skridt.