Retfærdighed for de engelske minearbejdere

Offentligt møde:

Om Orgreave Truth and Justice Campaign

Mandag d. 13.marts kl. 17.00

Studiestræde 24 o.g.1., København

Oplæg ved David Etherington fra kampagnen

Baggrunden for kravet om en undersøgelse af politiets håndtering af Orgreaveblokaden The Orgreave Truth and Justice Campaign (OTJC) blev etableret i 2012 til at fremføre kravet om en offentlig undersøgelse af politiets optræden under blokaden ved Orgreave koksværk den 18. juni 1984. De blodige sammenstød er i dag kendt som 'Slaget ved Orgreave'.

Kulminearbejdernes strejke i 1984-85 var den længste nationale strejke i Storbritanniens historie. I et år kæmpede 100.000 medlemmer af The National Union of Mineworkers, deres familier og støttegrupper i hundredvis af minearbejdersamfund for at forhindre en decimering af kulindustrien, der var grundlaget for deres samfund og det daglige brød. Angrebene på minearbejderne omfattede også brug af domstolene og fagforeningsfjendtlig lovgivning, begrænsninger i sociale ydelser, hemmelig arbejdsgiverfinansiering af strejkebrydere og indsættelse af efterretningstjenesterne.

OTJC var delvis inspireret af The Hillsborough Justice Campaign, som med held fik The Police Complaints Commission (IPCC) til at genoptage en undersøgelse af politiets optræden under katastrofen på Hillsborough Stadion i 1989. Hillsborough-politiets mørklægning og manipulation af begivenhederne minder på mange måder om det, der foregik ved Orgreave koksværk under minearbejderstrejken i 1984-85.

Hvorfor en offentlig dommerundersøgelse?
Meget tyder på, at politiet og efterretningstjenesten på forhånd havde planlagt en militærlignende operation. Der var indkaldt 6000 betjente over for de 8000 minearbejdere, som var forsamlet på stedet for at forhindre, at der blev transporteret koks til stålværkerne. De fleste betjente mødte op i kampudstyr.

Læs hele invitationen

BilagStørrelse