Støt de ansatte i luftkrigen

Der er et globalt luftslag i gang. Flyselskaber, lufthavne og virksomheder i flybranchen kæmper om markedet. Selskaberne er i benhård konkurrence om ruter og kunder. Lavprisselskabernes indtog har rettet skytset mod de ansattes løn- og arbejdsvilkår. Selskaberne forsøger med alle midler at forringe vilkårene. De dumper lønnen og tvinger de ansatte til at lade sig ansætte som selvstændige eller flyve fra baser i andre lande, hvor vilkårene er meget dårligere. Det er et ræs mod bunden, hvor dårligere vilkår i et selskab blot presser de andre til at skabe endnu dårligere vilkår.

En gang var et arbejdet i et flyselskab et fint job, men det er det ikke længere. I dag fører de ansatte en eksistenskamp for at bevare rimelige løn- og ansættelsesvilkår. De ansatte kæmper for at beholde overenskomster og faglig organisering. Det er en kamp som Enhedslisten helhjertet støtter.

Ryanair

Ryanair starter med at flyve fra København 26. marts. De har en stor plan for at gøre Københavns Lufthavn til et nyt afsæt for hele Norden. Selskabet har allerede ansatte i Billund, hvor de flyver nogle få ruter, uden overenskomst. Ryanair er ikke bare et flyselskab. Det er laveste fællesnævner på alle områder. Ryanair betaler næsten ingen skat til trods for at de fik netto 5,37 milliarder i overskud i 2014. De ansatte har lønninger på 10.000 kr. om måneden, lange arbejdsuger uden hvile og de ansatte skal selv betale for uniformer, mad osv. Men ikke mindst bygger Ryanair på, at de med alle midler forhindrer de ansatte i at organisere sig. Får Ryanair held til at udvide forretningen til København uden overenskomst, så vil de andre flyselskaber følge med i ræset mod bunden.

”Eksempler fra kontrakter viser, at Ryanair har kabinepersonale, som kun er sikret 11 måneders løn om året, de skal skifte arbejdsland med meget kort varsel, og selv betale deres uniformer og id-kort. Derfor gør vi det her for, at vores kommende kolleger i Danmark kan blive sikret rimelige vilkår”, siger Thilde Waast, der er formand for Flyvebranchens Personaleunion, FPU i en pressemeddelelse.

I Danmark er det FPU (Flyvebranchens Personale Union) som varsler konflikt. Sympatikonflikterne skal primært drives af 3F, HK og Metal. Alle disse forbund er medlemmer af LO, som er det store fællesskab, der fører arbejdsretssagen juridisk. De konkrete kampskridt koordineres mellem de ansattes lokale fagforeninger (3F Kastrup / HK Service Hovedstaden / FPU).

Der er allerede varslet en officiel konflikt mod Ryanair via det fagretlige system i Danmark. Det betyder, at der etableres en konflikt, hvor organiserede lønarbejdere ikke må udføre arbejde for Ryanair. Samtidig etableres der en sympatikonflikt, som fx betyder at Ryanairs fly ikke kan blive tanket op, deres kufferter kan ikke blive bragt ud til flyet og passagererne kan ikke tjekkes ind i lufthavnen. Arbejdsretten behandlede lovligheden af konflikten d. 28. februar, og Ryanair har frem til 26. marts til at svare. Herefter kan LO skrive et replik til Ryanairs svar og Ryanair kan svare igen. Først herefter fastsætter Arbejdsretten en dato for et endeligt retsmøde. Denne proces kan tage flere måneder, hvilket er absurd lang tid, når Arbejdsretten på under et døgn kunne dømme SAS-strejken overenskomststridig.

Indtil da opbygger de ansatte og fagbevægelsen solidaritet og sammenhold til at konfrontere Ryanair.

Links om Ryanair

Masser af støtte til den danske kamp for overenskomst med Ryanair http://www.avisen.dk/stewardesser-kloden-rundt-stoetter-dansk-kamp-mod-ry_311188.aspx

God gennemgang af Ryan Air – opdaterede fakta om størrelse og indtjening http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair

10.000 kr. om måneden – betal selv for uniform og ferie http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/01/30/114718.htm

Enhedslisten bakker selvfølgelig op om kampen mod Ryanair – læs interview med Henning Hyllested http://www.avisen.dk/oe-klar-til-ryanair-boykot-vi-venter-bare-paa-fagbev_306401.aspx

Link til Flyvebranchens Personaleunion, FPU http://www.flyvebranchen.dk/nyheder/

Norwegian

Norwegian er nordens største lavprisselskab, og det næststørste i Københavns Lufthavn. Selskabet har mange gange været på kollisionskurs med sine ansatte, fordi de vil spare på løn- og arbejdsvilkår. Forhandlingerne om en ny overenskomst er brudt sammen, fordi Norwegians ledelse forlanger at piloterne skal gå arbejde længere, have dårligere pension og forsikring. Omvendt fastholder piloterne deres nuværende vilkår, og kræver at de ansættes direkte af Norwegian i stedet for gennem et datterselskab, som moderselskabet kan lade gå konkurs. Derfor er 700 piloter 4. marts gået i strejke. Norwegian har hjemsendt 800 kabinefolk og har hyret forskellige små selskaber til at flyve passagerer for at bryde strejken.

”Kapløbet mod bunden imellem luftfartsselskaber, for at fastsætte uholdbare ansættelsesvilkår bør bekæmpes ved enhver lejlighed. Norwegians pilotforenings forsøg på at beskytte normale ansættelsesvilkår og arbejdsbetingelser, fortjener maksimal støtte af alle arbejdere i Europa.”, skriver Ryanairs pilotforening i en pressemeddelelse.

Links om Norwegian

Baggrundsartikel og interview med norsk LO http://www.klassekampen.no/article/20150302/ARTICLE/150309999

De norske luftfartsansattes hjemmeside http://parat.com/default.aspx

Ryanairs pilotforening støtter piloterne i Norwegian og advarer om ræset mod bunden http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/03/04/121412.htm

SAS

Ledelsen i SAS har besluttet at overflytte 147 kabinefolk til deres datterselskab Cimber, fordi overenskomsten her er ringere end i SAS. Først og fremmest skal de ansatte flyve flere timer.

De ansatte i SAS har været igennem utallige sparerunder, hvor deres løn- og ansættelsesvilkår er blevet forringet. Denne gang fik de nok, bl.a. fordi ledelsen nægtede at forhandle. Derfor startede de en spontan strejke, som varede i 4 dage. De gik først i arbejde efter, at ledelsen havde fået strejken kendt overenskomststridig i Arbejdsretten, og efterfølgende truet den enkelte med fyring, hvis ikke de gik i arbejde. Det valgte kabinefolkene at efterkomme, og gik i samlet flok i arbejde igen d. 2. marts.

Under strejken har kollegerne holdt gejsten oppe og mobiliseret hinanden fx gennem Sms’er. Det har SAS ledelse brugt som begrundelse for at suspendere 27 kabinefolk for ”trusler”. Ledelsen nægter at forhandle med kabinefolkenes fagforening CAU om deres tilbagevenden, og har i stedet overladt anklagerne til deres arbejdsgiverforening DI. Det er optrapning af konflikten, idet en bortvisning af de 27 vil medføre en undergravning af den grundlovssikrede ret til strejke og faglige organisering.

”30 fly aflyste so far. Vi er stadig på Hilton og holder fagligt møde. SAS har stadigt ikke udstedt en garanti om at overenskomsten med CAU ikke vil blive fraskrevet i Cimber. Indtil denne garanti findes er vi ALLE truede. Vi fortsætter sammen. En for alle, alle for samme overenskomst.” SMS fra ansat til kolleger, sakset fra avisen.dk.

Lønstatistik

ÅR

SAS (ansat efter 2012)

Cimber

Max løn

29.693 (efter ti år)

25.300 (efter seks år)

Links om SAS

Ledelsen vil ikke forhandle overenskomst http://www.check-in.dk/sas-ingen-nye-forhandlinger#.VPXDIXR7x2Y

27 ansatte er suspenderet for at agitere for strejken og fællesskabet http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/03/03/03113518.htm

Ledelsen reagerer på konkurrencen – markedets jernlov http://nyhederne.tv2.dk/2015-03-02-sas-ansatte-genoptager-arbejdet-vi-fik-pistol-for-panden

Mange års konflikter i SAS http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/03/02/120205.htm

Link til Cabin Attendants Union, CAU, er den faglige organisation for cabin crew i SAS i Danmark http://cau.dk/nyheder/

Søren Søndergaard, Folketingskandidat for Enhedslisten, siger tak til kabinepersonalet http://www.mx.dk/dagensq/meninger/story/20937661

Qatar Airways

Ansatte i Qatar Airways må ikke kun leve med lav løn og usikre ansættelsesvilkår. De er også overvåget og deres personlige liv kontrolleres af ledelsen. Det internationale transportarbejderforbund har iværksat en kampagne mod Qatar Airways for at støtte de ansattes fundamentale menneskerettigheder.

»Det er nogle af de værste arbejdsforhold, vi har set. Flere ansatte har ligeledes fortalt, at de fra kl. 2 om natten til 7 om morgenen ifølge firmapolitikken skal befinde sig i deres lejlighed«, siger Gabriel Mocho, der står i spidsen for ITF’s flyafdeling, til dagbladet Politiken.

Links om Qatar Airways

Links til artikler fra ITF (Internationale Transportarbejder Forbund) http://www.itfglobal.org/en/search?Term=qatar+airways&s=s

Artikel fra svenske Expressen om arbejdsforholdene i Qatar Airways http://www.expressen.se/nyheter/the-truth-about-the-luxury-of-qatar-airways/

Artikel fra Politiken http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2556811/stewardesser-skal-bede-chefen-om-lov-til-at-blive-gift/

Hvad kan du gøre?

• Tag initiativ til en støtteudtalelse fra din klub og fagforening

• Foreslå at klubben opfordrer virksomheden til ikke at bruge Ryanair,  og Norwegian mens der er konflikt

• Vær med til demonstrationer og kampagner mod social dumping

• Bliv en del af de aktive grupper på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Befairryanair/1523530187909806?fref=ts

Målingen er foretaget af Epinion for LO blandt 1.216 respondenter i perioden 5.-10. februar 2015.