Røde faner til klimademonstration

Faner ved klimademonstration

Fagbevægelsen var med ved den store klimademonstration i København lørdag den 12. december. En snes røde fagforeningsfaner og en enkelt blå fane fra en norsk fagforening blandede sig med de mange bannere, flag, balloner og skilte i alverdens kulører, der prægede den store demonstration, der startede på Christiansborg Slotsplads og gik den lange vej til Bella Center i flot solskin og højt humør.

En række fagforbund og fagforeninger bakkede op om demonstrationen og opfordrede sine medlemmer til at deltage. Nogle fagforeninger havde dog valgt ikke at sende deres fane til demonstrationen af frygt for sikkerheden; men alle faner nåede ligesom de allerfleste demonstranter trygt og fredeligt frem til Bella Center uden at mærke noget til den uro, der opstod i demonstrationens bagtrop - og førte til politiets såkaldte præventive anholdelse af næsten 1000 demonstranter.

Ikke kun danske fagforeningsmedlemmer deltog i demonstrationen. Der deltog også klimabevidste fagforeningsfolk fra bl.a. Belgien, som var med for at bakke op om fagbevægelsens officielle repræsentanter på COP15. Det skete under fagbevægelsens parole om retfærdig omstilling: "unions have solutions - just transition". Grønne badgets og bannere med denne tekst illustrerede sammen med grønne sikkerhedshjelme sikkerhedshjelme, at fagbevægelsen også kan tænke grønt.

Med var også fyrede engelske Vestas-arbejdere, der også deltog på et debatmøde søndag om venstrefløjens svar på klimaet og krisen. Mødet var arrangeret af Enhedslisten i samarbejde med bl.a. Die Linke fra Tyskland og det svenske Vänsterpartiet og samlede en fyldt sal i DGI-Byen.